BAB 2 PENGURUSAN PMBELAJARAN
Pengurusan pembelajaran
membincangkan aspek berkaitan:
a)
Penetapan
matlamat diri dan akademik
b)
Pengurusan
masa
c)
Mengenali
gaya pembelajaran kendiri
d)
Strategi
meningkatkan ingatan
2.1 PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK
·
Boleh
dilakukan dengan menggunakan panduan SMART
·
SMART
digunakan untuk membantu individu bagi menetapkan matlamat diri dan akademik
sepanjang pengajian dan sepanjang hayat.
Apakah itu SMART?
S = Specific
M = Measurable
A = Attainable
R = Realistic
T = Timely
Huraian terperinci tentang
SMART:
S = Spesifik bermaksud
seseorang individu perlu menetapkan matlamat yang spesifik dengan menjawab
kesemua soalan siapa, apa, di mana, bila, bagaimana, kenapa. Contohnya: “saya ingin mendapat cgpa 3.75”
bukannya “saya ingin mencapai kejayaan cemerlang”.
M = Matlamat yang ditetapkan
mestilah boleh diukur. Contohnya,
cemerlang tidak dapat diukur tetapi CGPA 3.75 boleh diukur.
A = Pencapaian yang realistik iaitu boleh dicapai oleh individu berkenaan.
A = Pencapaian yang realistik iaitu boleh dicapai oleh individu berkenaan.
R = matlamat yang realistic
iaitu boleh dicapai secara berperingkat.
Matlamat yang tinggi akan meningkatkan motivasi bagi mencapai matlamat
yang telah ditetapkan.
T = matlamat yang diketahui
boleh dicapai secara berperingkat dengan usaha yang berterusan.
2.2 PENGURUSAN
MASA (TIME MANAGEMENT)
·
Pengurusan masa adalah
keupayaan seseorang pelajar megurus masa yang ada untuk mencapai kejayaan diri
dan akademik.
·
Kejayaan dicapai oleh pelajar
apabila pelajar:
a) dapat
menggunakan masa yang ada dengan menjalankan aktivitiyang berfaedah.
b) berjaya
menyiapkan tugasan mengikut tarikh yang ditetapkan dengan jayanya.
c) dapat
mengawal diri dan kehidupannya dengan mengawal stress.
d) Dapat
menyelesaikan masalah yang dihadapi ketika menyiapkan tugasan.
e) Dapat
menyiapkan diri untuk menghadapi peperiksaan
f) Mengikuti
program dan aktiviti yang dianjurkan.
g) Mencari maklumat yang sesuai untuk membantu menyelesaikan tugasan
h) Menetapkan jangka masa yang tertentu untuk menyiapkan tugasan
i) Mengurangkan masa melayari laman sosialmemilih tugasan yang lebih penting untuk disiapkan terlebih dahulu
j) Membuat perancangan untuk melakukan aktiviti dalam kehidupan seharian
Pengurusan masa mempunyai prinsip latihan,
kemahiran, alatan dan sistem yang digunakan untuk membantu kita menyelesaikan
kerja-kerja dan tugasan yang perlu diselesaikan mengikut matlamat dan objektif
yang telah ditetapkan.
TIPS DALAM PENGURUSAN MASA (RANDEL, 2010)
- Menyenaraikan tugasan yang perlu diselesaikan.
- Menyediakan ‘Checklist’ tentang tindakan yang perlu diambil dalam menyiapkan tugasan.
- Menggunakan kemudahan yang ada untuk memudahkan dan mempercepatkan penyelesaian tugasan.
- Memberikan focus dan tumpuan sepenuhnya kepada tugasan tertentu
- Menyenaraikan perancangan tugasan yang perlu dilakukan pada esok hari, lusa dan seterusnya sehingga tugasan berkenaan selesai.
- Mencari maklumat yang sesuai untuk membantu menyelesaikan tugasan.
- Menetapkan jangka masa yang tertentu untuk menyiapkan tugasan
- Mengurangkan masa untuk melayan laman sosial, berbual kosong dan aktiviti yang serupa dengannya.
2.3 MENGENALI
GAYA PEMBELAJARAN KENDIRI
·
Gaya pembelajaran ialah cara
seseorang individu melakukan aktiviti pembelajaran supaya objektif pembelajran
tercapai dengan lebih mudah dan cepat. Gaya pembelajaran bergantung
kepada pelajar berkenaan iaitu mengikut keselesaan dan keminatan pelajar.
·
Terdapat beberapa model gaya
pembelajaran iaitu Model Gaya Pembelajaran VARK, Model Gaya Pembelajaran Dunn
& Dunn dan Model Gaya Pembelajaran Kolb’s.
MODEL GAYA PEMBELAJRAN VARK
(VISUAL, AURAL, READING-WRITING, KINESTETIC LEARNING)
· Model VARK diasaskan oleh Neil
Fleming pada tahun 2001 (Allen, Scheve & Nieter, 2011).
·
Berikut adalah penerangan gaya
pembelajaran VARK
1. Visual
– pelajar belajar melalui penglihatan contohnya gambar dan poster.
2. Audio
– Pelajar belajar melalui pendengaran iaitu seperti kuliah dan penerangan.
3. Bacaan/tulisan
– Pelajar belajar melalui pembacaan dan penulisan contohnya menulis semula
nota.
4. Kinestetik
– pelajar belajar melalui pengalaman dan penglibatan dalam aktivit pembelajaran
seperti pembelajaran luar bilik darjah.
MODEL GAYA PEMBELAJARAN DUNN & DUNN
(ENVIRONMENT, EMOTIONAL, SOCIOLOGICAL, PHYSICAL AND PHYCHOLOGICAL)
·
Model ini diasaskan oleh Dr.
Rita Dunn dan suaminya, Kenneth Dunn pada tahun 1977 di New York (Allen, Scheve
& Nieter, 2011)
·
Model ini menerangkan lima
dimensi rangsangan pembelajaran juga berasaskan kepada perbezaan individu iaitu
persekitaran, emosi, sosiologi dan fisiologi.
MODEL GAYA PEMBELAJARAN KOLB’S
·
Model ini deperkenalkan pada
tahun 1984 berasaskan Teori Pelbagai Kecerdasan Howard Gardner (Kahn, 2007).
·
Model ini menerangkan 7 gaya
pembelajaran pelajar iaitu:
a) Spatial
– picture smart
b) Musical
– music smart
c) Linguistic
– word smart
d) Bodily–
kinesthetic –body smart
e) Logical-Matematic
– logic smart
f) Interpersonel
– people smart
g) Intrapersonal
– self smart
2.4 STRATEGI
MENINGKATKAN DAYA INGATAN
Ingatan jangka pendek
·
Adalah maklumat yang disimpan
dalam jangka masa 15 hingga 30 saat (Atkinson & Shiffrin, 1971).
·
Boleh ditingkatkan dengan
mengulangi maklumat berkenaan.
·
Kebanyakan maklumat yang
disimpan dalam ingatan jangka pendek menghadapi masalah lupaan.
·
Kebanyakan orang dewasan boleh
menyimpan 5 hingga 9 item dalam ingatan ini (Miller, 1956).
·
Ingatan semula dilakukan
dengan menyebut semula perkara yang ingin diingati.
Ingatan jangkap panjang
·
Adalah maklumat yang disimpan
sehingga akhir hayat
·
Kebanyakan maklumat disimpan
dalam keadaan luar sedar dan mudah diingati semula.
·
Ingatan ini juga boleh
mengalami proses lupaan.
·
Ingatan semula boleh dilakukan
dengan gambaran atau sebut semula (Atkinson & Shiffrin, 1968)
Strategi yang digunakan untuk meningkatkan daya
ingatan melalui beberapa teknik:
TEKNIK
|
PENERANGAN
|
CONTOH
|
Akronim
|
Menggunakan
huruf pertama dalam perkataan untuk membentuk perkataan baharu.
|
RIMBA
= reptilia, ikan, mamalia, burung, amfibia.
|
Akrostik
|
Menggunakan
huruf pertama dalam perkataan untuk membentuk ayat yang menarik.
|
Warna
pelangi (merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo, ungu) = Mak Jan Kenan
Hati Burung Indigo Unik.
|
Irama
dan lagu
|
Menggunakan
irama, pengulangan dan melodi sebagai alat bantuan untuk meningkatkan
ingatan.
|
ABCDEFGHIJK…
(bermelodi menggunakan irama twinkle, twinkle, little star).
|
Lokasi
|
Menggunakan
mercu tanda yang dikenal pasti sebagi visual.
|
Mengingati bahagian dan fungsi jantung menggunakan model
jantung dengan bahagian-bahagian jantung.
|
Chunking
|
Teknik
yang digunakan untuk mengingat nombor yang banyak.
|
019
– 6483 1996 = bina ‘potongan’ dengan mengingat 6483 dan 1996.
|
Latihan
berulang-ulang
|
Membuat
latihan berulang kali
|
Buku
teks sejarah – hafal 5 ayat, tambah ayat ke-6 dengan mengulangi keseluruhan
ayat 1 hingga 6.
|
2.5 PERANCANGAN
JADUAL BELAJAR
· Pengurusan masa yang baik
dapat membantu pelajar supaya melakukan semua tugasan dengan cekap dan berkesan
rEFLEKSI
Pengurusan pembelajaran amat diperlukan oleh setiap penuntut ilmu. Hal ini dikatakan demikian kerana, strategi memainkan peranan yang sangat penting dalam memperoleh suatu keputusan yang baik. Seperti dalam belajar juga, strategi juga amat diperlukan, sebagai contohnya, matlamat tersendiri haruslah ditetapkan sejak di awal pembelajaran lagi bagi membuka laluan minda untuk berusaha mendapatkan sesuatu sebagai contohnya pointer 4flat. Pengurusan masa juga harus di ambil kira agar masa yang terluang tidak dibuang begitu sahaja.
0 comments:
Post a Comment