BAB 5 KEMAHIRAN MENGAMBIL DAN
MEMBUAT NOTA
·
Keupayaan mengambil nota
semasa kuliah dan membaca teks adalah amat penting kepada pelajar di universiti
dan institut pendidikan guru.
·
Pengambilan nota yang baik
dapat membantu pelajar memahami apa yang dipelajari dan digunakan ketika
mengulang kaji peperiksaan.
·
Kemahiran mencatat nota dapat
ditingkatkan dengan latihan berulang kali.
·
Berikut adalah beberapa
perkara penting ketika mencatat nota yang efektif:
ü Mengetahui
idea utama
ü Mengenalpasti
maklumat yang sesuai untuk ditulis
ü Menggunakan
cara yang sesuai seperti outline note
atau column note
ü Menggunakan
cara menulis nota bentuk grafik
ü Menggunakan
perkataan sendiri
ü Mencatat
sumber maklumat diperoleh
5.1 CARA-CARA MEMBUAT NOTA
1. Annotation
– nota yang ditulis dalam bentuk kerangka isi penting.
2. Outline
notes – nota yang ditulis dalam bentuk isi-isi penting.
3. Column
notes – nota yang ditulis dalam bentuk kolum.
5. Nota
rumusan – nota dalam bentuk rumusan.
5.2 ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA
1. Pengurusan
grafik
2. Peta
minda
3. Pemetaan
I – think
4. Teknik
menyoal aras tinggi
a. Penyoalan
sokratik
b. Soalan
bertumpu dan mencapah
c. Lingkaran
soalan
5. Alat
alat CoRT 1
6. Alat
– alat CoRT IV
(Pemikiran kreatif)
1. Pengurusan
grafik
§ pemetaan
atau pola penyusunan yang digunakan untuk mewakili perhubungan antara maklumat
berkaitan sesuatu idea atau fokus.
§ Terdapat
beberapa jenis pengurusan grafik yang digunakan dalam aktiviti pembelajaran
iaitu:
a) Membanding
dan membeza
b) Rajah
jaringan
c) Meneliti
perhubungan bahagian – keseluruhan
d) Membuat
urutan mengikut pangkat
e) Sebab
& kesimpulan
f) Rangkaian
sebab
g) Membuat
keputusan
h) Menyelesaikan
masalah
2.
Peta Minda
§ Diasaskan
oleh Tony Buzan pada tahun 1984.
§ Digunakan
sebagai cara untuk mencatat nota dengan ringkas dan berkesan.
§ Digunakan
untuk meningkatkan daya ingatan semasa belajar.
§ Ciri-ciri
peta minda adalah seperti berikut:
i.
Menggunakan kata kunci
ii.
Berasaskan imej
iii.
Menggunakan pelbagai warna
iv.
Dilukis dalam 3 dimensi
v.
Lukisan dengan saiz yang
berbeza - beza
3. Pemetaan
I – THINK
§ Program
I – THINK adalah satu program yang bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan
kemahiran berfikir dalam kalangan murid kearah menghasilkan murid berinovasi.
§ Dalam
program ini, terdapat lapan peta pemikiran iaitu:
i.
Circle map
ii.
Bubble map
iii.
Double bubble map
iv.
Tree map
v.
Flow map
vi.
Brace map
vii.
Multiflow map
viii.
Bridge map
4.
Teknik menyoal soalan aras
tinggi
§ Digunakan
untuk menggalakkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
§ KBAT
berasaskan domain kognitif dalam Taksonomi Bloom iaitu mengingat (pengetahuan),
memahami (kefahaman), mengaplikasi (Aplikasi), menganalisis (Analisis),
mencipta (Sintesis) dan menilai (Penilaian).
§ Terdapat
beberapa jenis soalan pada aras tinggi iaitu:
i.
Penyoalan Sokratik –
merangsang bentuk pemikiran secara mendalam berkaitan sesuatu konsep.
ii.
Soalan Bertumpu dan Mencapah –
soalan bertumpu adalah soalan yang memerlukan jawapan yang terhad dan tepat
manakala soalan mencapah adalah soalan yang mempunyai pelbagai jawapan, lebih
analitik dan berbetuk sintesis.
iii.
Lingkaran Soalan – merupakan
soalan yang dikemukakan secara berturutan dan berhiraki.
5.
Alat-alat CoRT
§ Alat
berfikir CoRT (Cognitive Research Trust) diperkenalkan oleh Professor Dr.Edward
de Bono pada tahun 1972.
§ Terdapat
enam jenis alat CoRT iaitu CoRT 1, CoRT 2, CoRT 3, CoRT 4, CoRT 5 dan CoRT 6.
§ Dalam
pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, Alat-alat CoRT 1 dan Alat-alat
CoRT 4 digunakan
§ Alat-alat
CoRT 1 bertujuan untuk menilai keluasan persepsi terhadap sesuatu yang sedang
difikirkan.
§ Terdapat
tujuh alat berfikir dalam CoRT 1 iaitu:
i.
PMI (Plus, Minus, Interesting)
– Baik, Buruk, Menarik
ii.
CAF (Consider All Factors) –
Mempertimbangkan Faktor-faktor Lain
iii.
C & S (Consequence and
Sequal) – Kesan dan Akibat
iv.
AGO (Aims, Goals, Objectives)
– Tujuan, Matlamat dan Objektif
v.
FIP (First Important
Priorities) – Keutamaan yang paling penting
vi.
APC (Alternative,
Possibilities, Choices) – Alternative, Kemungkinan, Pilihan
vii.
OPV (Other Point Of View) –
Pandangan Pihak Lain
§ Alat-alat
CoRT 4 adalah kemahiran berfikir secara kreatif.
§ Terdapat
10 alat CoRT 4 iaitu:
i.
Yes, No & Po – betul,
tidak betul dan tidak pasti
ii.
Stepping Stone – penghasilan
idea baharu daripada idea asal
iii.
Random Input – mengaitkan dua
perkara yang tidak berkaitan sama sekali secara rawak untuk menghasilkan idea
yang baharu.
iv.
Concept Challenges – mencabar
konsep bermaksud konsep lama diubah kepada satu kerangka yang baharu
berdasarkan perubahan persekitaran yang baharu.
v.
Dominant Idea – idea dominan
merupakan alat yang digunakan untuk mengenal pasti idea dominan sesuatu
perkara, isu, peristiwa dan rancangan.
vi.
Define The Problem –
mendefinisi masalah digunakan unutk memahami dan mengenal pasti permasalahan
yang sebenar.
vii.
Remove Faults – mengasingkan
kelemahan digunakan untuk melihat kekurangan, kecacatan dan kelemahan yang
terdapat pada sesuatu perkara.
viii.
Combination – kombinasi adalah
usaha untuk menghasilkan idea baharu hasil cantuman dan gabungan pelbagai idea.
ix.
Requirements – keperluan
adalah unutk mengenal pasti keperluan-keperluan dalam sesuatu perkara, program,
benda, produk dan peraturan.
x.
Evaluation – penilaian
digunakan untuk mengenal pasti baik dan buruk sesuatu perkara.
REFLEKSI
REFLEKSI
Teknik membuat nota harus dikuasai oleh semua pelajar , tambahan pula kepada pelajar IPT. Hal ini dikatakan demikian kerana, pensyarah tidak akan memberi masa untuk pelajar menyalin nota, namun, bergantung kepada pelajar itu sendiri untuk menentukan bagaimana nota mereka. Maka, kemahiran ini amatlah diperlukan bagi membentuk suasana pembelajaran yang kondusif.
0 comments:
Post a Comment