Thursday, September 29, 2016

BAB 6 : KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS

BAB 6 KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS
Ø  Kemahiran memproses maklumat merupakan keupayaan dan kebolehan pelajar untuk menganalisis dan mentafsir bahan yang dibaca dan didengari.
Ø  Tujuannya supaya bahan berkenaan boleh digunakan untuk menghasilkan penulisan yang diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan kerja kursus.

6.1           MENGANALISIS MAKLUMAT YANG DIKUMPUL
§  Bentuk maklumat yang perlu dianalisis ialah maklumat berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
§  Maklumat kuantitatif berbentuk nombor manakala maklumat kualitatif berbentuk teks, lakaran, rajah, foto dan sebagainya.
§  Analisis berbentuk kuantitatif:
o   Data bernombor boleh dianalisis dengan kaedah seperti jadual, graf, frekuensi dan peratus.
o   Tujuannya supaya data-data berkenaan dapat diterangkan dengan jelas.
o   Data yang banyak dianalisis menggunakan Statistical Package for the Social Science (SPSS).
o   SPSS adalah software yang digunakan untuk menjalankan analisis statistik yang tinggi seperti skor min, regrasi, kolerasi.
·         Berikut adalah beberapa contoh maklumat dalam bentuk data bernombor:
                      i.        Jadual
                    ii.        Graf lengkung
                   iii.        Graf bar
                   iv.        Carta pai
                    v.        Piktograf



6.2         MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN

      i.        Mentafsir maklumat
·         Mentafsir maklumat bermaksud memberi penerangan atau mengulas tentang sesuatu bahan.
·         Mentafsir teks adalah memberi penerangan tentang teks yang telah dibaca dengan menjelaskan maksud tersurat dan mencari maksud tersirat.
·         Mentafsir foto, gambar, grafik atau lakaran ialah mencatatkan ciri-ciri yang diperlukan menggunakan senarai semak yang disediakan.
·         Berikut merupakan langkah – langkah untuk mentafsir maklumat dalam bentuk teks:
a)    Memecahkan data kepada bahagian kecil – mengenal pasti tema yang dibincangkan.
b)    Meneliti semua data untuk mencari perkaitan – menentukan perkaitan antara tema-tema.
c)    Membezakan fakta daripada hipotesis – mengenal pasti maklumat berbentuk fakta atau andaian.
d)    Membezakan idea utama daripada idea sampingan – menentukan perhubungan antara idea utama dan idea sampingan.
    ii.        Membuat kesimpulan
·         Kesimpulan adalah gagasan yang dicapai pada penghujung perbincangan.
·         Kesimpulan dibuat berdasarkan bukti daripada maklumat yang telah dianalisis dan ditafsirkan.




6.3           MENILAI MAKLUMAT


·         Terdapat dua perkara penting untuk menilai maklumat iaitu menilai maklumat yang ingin digunakan sebagai rujukan dan menilai maklumat dalam penulisan.
·         Penilaian maklumat dalam penulisan dibuat setelah maklumat dianalisis dan ditafsirkan serta kesimpulan berdasarkan analisis ini dilakukan.
·         Menilai maklumat adalah pandangan dan idea penulis terhadap kesimpulan yang diperoleh berdasarkan pembacaan lepas berkaitan isu yang dibincangkan.
·         Penilaian dibuat berdasarkan kriteria – kriteria berikut:
                              i.        Autoriti – kesahan dan kebolehpercayaan maklumat yang diperoleh.
                            ii.        Ketepatan – maklumat yang tepat dapat memberikan maklumat yang berguna dan manfaat kepada pembaca.
                         iii.        Saksama (Impartially)- bersifat adil, neutral dan tidak berat sebelah, ia memenuhi objektif pembaca.
                           iv.        Nilai semasa (currency)- maklumat yang terkini
                            v.        Lengkap dan jelas( coverage)- memberikan gambaran yang jelas dan lengkap tentang sesebuah isu.

REFLEKSI 

Apabila sesuatu maklumat telah diperoleh, maklumat tersebut hendaklah diingati dan dikaji, Oleh itu, bahan bertulis yang sering dilakukan untuk pemprosesan maklumat hendaklah disediakan di dikuasai. Sebagai contnya, maklumat yang diperoleh boleh ditafsir kepada carta graf, garisan dan sebagainya.

0 comments:

Post a Comment