BAB 9 SIKAP TERHADAP
PENTAKSIRAN
.
- Pentaksiran terdiri daripada pengukuran, pengujian dan penilaian.
- Penilaian adalah proses mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan telah dicapai.
- Tujuan : menentukan status individu yang dinilai dengan membandingkan status berkenaan dengan standard dan kriteria yang digunakan.
- 2 jenis penilaian iaitu: penilaian formatif dan penilaian sumatif.
Penilaian Formatif
- Penilaian yang dijalankan secara berterusan apabila aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P).
- Tujuan : memperbaiki / mengenal pasti kelemahan yang wujud pada pelajar berkenaan.
Penilaian Sumatif
- Penilaian yang dilakukan pada akhir sesuatu pengajaran / program yang bertujuan untuk mendapatkan maklumat barkaitan pencapaian individu dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) sepanjang tahun.
Pengujian
- Suatu prosedur yang sistematik untuk menilai perlakuan / tingkah laku/ kemahiran dan ilmu pengetahuan seseorang pelajar dan menjelaskannya dengan bantuan skala bernombor (Cronbach, 1970).
Pengukuran
- Suatu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik berkaitan pencapaian pelajar.
Pentaksiran
- Diperlukan untuk mentafsir data berbentuk numerik yang diperoleh semasa membuat pengujian terhadap seseorang individu.
- Memberi maksud kepada dua numerik yang diperoleh pelajar.
- Ali = 90 % bermaksud cemerlang dalam subjek berkenaan
- Abu = 40 % bermaksud lemah dalam subjek berkenaan
9.1 JENIS-JENIS
PENTAKSIRAN
Ø Prestasi
seseorang pelajar dalam sesuatu kursus ditentukan oleh himpunan peratusan
markah kerja kursus dan peperiksaan akhir.
Ø Terdapat
dua bentuk penilaian di IPGM iaitu Purata Mata Gred (PMG) dan Purata Mata Gred
Terkumpul (PMGT)
·
PMG adalah nilai pencapaian
seseorang pelajar pada satu semester.
·
PMGT adalah purata nilai gred
yang diperoleh pelajar dalam semua peperiksaan yang telah diambil.
Ø Pentaksiran
di Institut Pendidikan Guru diadakan dalam beberapa bentuk iaitu:
a. Peperiksaan
– dijalankan pada setiap akhir semester untuk subjek tertentu
b. Kerja
Kursus
c. Penilaian
Praktikum –
·
penilaian pratikum di sekolah
dilakukan setelah bimbingan berbentuk pencerapan klinikal dijalankan beberapa
kali untuk memperbaiki kelemahan proses pengajaran dan pembelajaran serta
memperkembangkan potensi dan kemahiran pelajar.
·
Penilaian pratikum dilakukan
berasaskan beberapa faktor iaitu (menggunakan Borang PR2):
v Interpersonal
dan intrapersonal (10%)
v Pengetahuan
tentang mata pelajaran (10%)
v Pengajaran
dan pembelajaran (30%)
v Komunikasi
(10%)
v Pengurursan
bilik darjah (10%)
v Penilaian
(10%)
v Kokurikulum
(10%)
v Peranan-peranan
lain (10%)
·
Penilaian internship dilakukan
berasaskan beberapa faktor iaitu(menggunakan Borang PR3):
v Interpersonal
dan intrapersonal (10%)
v Perancangan
projek/ aktiviti (20%)
v Pelaksanaan
projek/ aktiviti (20%)
v Penilaian
projek/ aktiviti (20%)
v Refleksi
(20%)
d. Penilaian
Bina Insan Guru (BIG) –
·
penilaian ini dilakukan oleh
pensyarah penyelia serta pentadbir sekolah tempat BIG dijalakan.
·
Penilaian ini terdiri daripada
beberapa perkara berikut:
v Laporan
program/ aktiviti (30%) – laporam reflektif; penilaian kendiri (pensyarah
penyelia)
v Portfolio
(30%) – kadungan; kreativiti; kekemasan (pensyarah penyelia)
v Rakaman
audio/ video (30%) – audio; video (pensyarah penyelia)
v Sahsiah
(10%) – sebelum, semasa dan selepas aktiviti dijalankan (pentadbir/ sekolah)
e. Penilaian
Gerak Kerja Kokurikulum –
·
Terdiri daripada unit
beruniform, sukan dan permainan, kelab dan persatuan.
·
Setiap pelajar di IPG wajib
mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum.
9.2 PERSEDIAAN
UNTUK PENTAKSIRAN
Ø Terdapat
beberapa bentuk pentaksiran di IPG iaitu:
o Peperiksaan
– akhir setiap semester
o Tugasan
kerja kursus – dalam semester iaitu antara 2 hingga 6 minggu mengikut jenis
kursus
o Praktikum
– dijalankan pada semester 5, 6 dan 7
o Bina
insan guru – setiap semester
o Aktiviti
kokurikulum – semester 3 dan 4 untuk unit beruniform/ olahraga dan semester 1
dan 2 untuk persatuan/ kelab dan sukan/ permainan
o Internship
– dijalankan pada semester 8
Ø Pelajar
perlu menyediakan diri dengan mengumpul dan menghasilkan nota yang baik;
membuat ulang kaji; memahami dan menghafal nota dan menyediakan jadual
perancangan ulang kaji.
Ø Pelajar
juga perlu menyediakan diri untuk menjalani praktikum, BIG dan aktiviti
kokurikulum.
Tugasan
Individu dan Tugasan Berkumpulan
·
Kerja kursus dijalankan secara
individu atau berkumpulan bergantung kepada kehendak soalan,
·
Dalam tugasan kerja kursus,
penilaian dilakukan dalam tiga bentuk misalnya penulisan esei, persembahan dan
penulisan reflektif.
Intergriti
Pelajar
·
Idea yang disampaikan dalam
kerja kursus mestilah idea yang asli dan bukannya ciplak.
·
Contohnya seperti penulisan
esei dengan idea sendiri dan membuat laporan hasil dapatan kajian yang
dijalankan setelah membuat penerokaan.
REFLEKSI
Pentaksiran amat penting bagi mengetahui keberkesanan sesuatu aktiviti kepada individu. Pentaksiran sering dikaitkan dengan peperiksaan yang menguji daya minda ingatan dan kefahaman individu.
REFLEKSI
Pentaksiran amat penting bagi mengetahui keberkesanan sesuatu aktiviti kepada individu. Pentaksiran sering dikaitkan dengan peperiksaan yang menguji daya minda ingatan dan kefahaman individu.
0 comments:
Post a Comment